TIEDOTE Pienyrittäjistä on pidettävä huolta koronamyllerryksen keskellä

Korona epidemia on valtava kriisi, joka ravistelee koko maailmaa ja Suomea niin terveyden kuin taloudenkin osalta. Kansanedustaja Ritva ”Kike” Elomaa on huolissaan ihmisten terveyden lisäksi talouden alamäen vaikutuksista erityisesti pienyrittäjien toimeentuloon.

-Suomen pankin puolen miljardin lainaohjelma ei valitettavasti riitä kovinkaan pitkällä taantuman torjunnassa, Elomaa toteaa vakavana.

Pk-yritysten tulevaisuus ja työpaikat on turvattava

Elomaa peräänkuuluttaa pienyrittäjien huomioimista päätöksenteossa ja toivoo pankeilta sekä verottajalta ymmärrystä hankalan tilanteen takia. Suomalaisista yrityksistä peräti 93 prosenttia on alle 10 työntekijän yrityksiä ja ne työllistävät suuren joukon suomalaisia. Niiden toimintakyky on maamme taloudelle painava asia.

-Itse seurasin varsin läheltä 90-luvun laman tapahtumia ja sen jälkipyykkiä, joka ei ole vieläkään täysin ohi. Käytännössä kovimman hinnan taantumasta maksoivat juuri pienet ja keskisuuret yritykset sekä tietysti yrittäjät ja tavalliset kansalaiset. Sen sijaan niin sanottuihin isoihin kihoihin lama ei niin pahasti purrut, Elomaa kertoo.

-Pienet yritykset ovat Suomessa myös suuri työllistäjä eli niiden toimintakyky heijastuu yhteiskuntaan laajamittaisesti, hän lisää.

Järeät toimet heti voimaan viruksen leviämisen estämiseksi!

Talouden alamäestä johtuvan kysynnän romahduksen seurauksena konkurssiaalto on väistämätön. Hallituksen tulee tehdä kaikkensa ennen kaikkea estääkseen koronaviruksen leviämistä ja toisekseen sen on huolehdittava elvyttävistä toimista mukaan lukien pienyrittäjien auttaminen takaisin jaloilleen.

-Toivon, että Suomessa herätään vihdoin tilanteen vakavuuteen ja ryhdytään tiukkoihin toimiin koronan kukistamiseksi. Tässä kriisin hoidossa on myös otettava huomioon eniten apua tarvitsevat niin terveydenhoidossa kuin taloudellisissa tukitoimissa. Oikeudenmukaisuutta ei sovi unohtaa etenkään suuren hädän hetkellä, Elomaa päättää.

Comments are closed.